كلية الإدارة والاقتصاد

 

كلية الإدارة والاقتصاد

 

حول الكلية

تقدم كلية الإدارة والاقتصاد برامج دراسية في مجال الإدارة منذ عام 1977، حيث تتميز هذه البرامج بجودة تعليمية عالية وتعتمد على الأبحاث بالإضافة إلى تقديم العديد من الخدمات. ويتم تطوير هذه البرامج من خلال التركيز على الجودة والتطوير المستمر والحصول على استشارة مراجعين خارجيين من مختلف أنحاء العالم.


رساله العميد

dean

 

يسرنا أن نرحب بكم في جامعة الإمارات العربية المتحدة وكلية الإدارة والاقتصاد ويسعدنا انضمامكم للدراسة في كليتنا.

لقد قدم خبراء إدارة الاعمال الذين يعملون في المجلس الاستشاري التنفيذي لدينا توجيهات للكلية لبناء بيئة تعليمية داعمة وفعالة تتميز بمناهج دراسية تعزز من سمعة الكلية وتزيد من فرصة توظيف خريجي الكلية. كما يبحث أعضاء هيئة التدريس الخبراء لدينا مجموعة واسعة من المواضيع للحصول على معلومات واسعة لمساعدة لرجال الأعمال والمجتمع للوصول الى طرق جديدة للتفكير والتعلم.


لماذا كلية الإدارة والاقتصاد

آخر الأخبار

سلسلة المحاضرات

13 November 2017
Prof. Julia Connell

Visiting Professor, University of Technology, Sydney; Adjunct Professor, Curtin University; Research Development Advisor, Universitas Hasanuddin, Indonesia

19 November 2017
Dr. Rajesh Piplani

Nanyang Tech. University, Singapore

أبرز الشخصيات

الدكتور جوردال إرتك

أستاذ مساعد في إدارة الأعمال, قسم التحليل في العصر الرقمي

الدكتور جوردال إرتك

حصل الدكتور جوردال إرتك على درجة بكالوريوس العلوم من قسم الهندسة الصناعية في جامعة بوغازي، اسطنبول، تركيا، عام 1994. وحصل على درجة الدكتوراه من كلية الهندسة الصناعية في معهد جورجيا للتكنولوجيا، أتلانتا، جورجيا، في عام 2001. تشمل مجالات بحثه تحليل الأعمال وعلوم البيانات والذكاء الاصطناعي وإدارة سلسلة التوريد وإدارة المشاريع.

قبل انضمامه إلى جامعة الإمارات العربية المتحدة في أغسطس 2019، عمل الدكتور جوردال إرتك لمدة 13 عامًا في جامعة سابانجي، اسطنبول، تركيا، ومؤسسات أكاديمية وبحثية أخرى في سنغافورة والكويت والإمارات العربية المتحدة. قام بتدريس أكثر من 2000 طالب في المساقات الجامعية وأشرف على 700 طالب في مساقات المشاريع. وعمل أيضًا كمراجع لأكثر من 50 مشروعًا للبحث والتطوير تم تقديمها إلى توبيتاك (مؤسسة العلوم الوطنية التركية) ومؤسسة بحثية أخرى.

حصلت جامعة الإمارات العربية المتحدة على الاعتماد الكامل لبرنامج بكالوريوس العلوم في الإحصاء وتحليل البيانات في سبتمبر 2020، حيث أسهم الدكتور جوردال إرتك في تحقيق هذا الانجاز. يعد هذا البرنامج الأول من نوعه في دولة الإمارات العربية المتحدة ومنطقة الخليج، حيث يجمع بين الأساليب التقليدية والحديثة في الرياضيات والإحصاء وتحليل البيانات. تم طرح البرنامج بهدف إعداد خريجين بكفاءة عالية في دولة الإمارات العربية المتحدة.

حصل الدكتور جوردال إرتك على العديد من الجوائز، بما فيها جائزة الزمالة في جامعة أبوظبي وجائزة إدارة المشاريع في غرفة تجارة وصناعة الشارقة من منتدى الليم للأعمال.

وحصل الدكتور جوردال إرتك على الميدالية البرونزية من مؤسسة ايثروم في سويسرا في مسابقة علم البيانات في نوفمبر 2020. وشارك الدكتور جوردال  إرتك وزميل باحث من نيويورك في مسابقة علم البيانات بثلاثة مقالات تقنية. تحلل المقالات مخطط البيانات وتأخير نشر البيانات من جميع أنحاء العالم، وتم تكريم 12 فريقًا على أعمالهم. كان الدكتورجوردال إرتك أحد الباحثين القلائل المشاركين من خارج الولايات المتحدة الأمريكية / أوروبا / الصين والباحث الوحيد من الأوساط الأكاديمية.

من هوايات الدكتور جوردال إرتك الرسم على الماء والموسيقى حيث ينشر مؤلفاته الموسيقية على الانترنت.  

الدكتور عبد الكريم خان

أستاذ مساعد في السلوك المؤسسي ومنسق برنامج الدكتوراه في إدارة الأعمال, قسم القيادة والمرونة التنظيمية

ad

حصل الدكتور عبد الكريم خان الذي ولد ونشأ في الباكستان على درجة الدكتوراه في السلوك المؤسسي من جامعة إيكس مرسيليا لإدارة الأعمال في فرنسا. وقبل انضمامه إلى جامعة الإمارات العربية المتحدة، عمل في جامعة لاهور للعلوم الإدارية لمدة أربع سنوات، حيث ترأس برنامج الدكتوراه في إدارة الأعمال. كما عمل خلال إقامته في فرنسا في كلية أميليون لإدارة الأعمال.

من اهتمامات الدكتور عبد الكريم خان تحليل قضايا سلوك الموظفين في المؤسسات وبشكل خاص فهم أسباب إساءة معاملة أصحاب الأداء العالي والاساليب النفسية التي يمكن أن تقلل من سلوك القيادة غير الداعم. وتشمل اهتماماته الأخرى دور الانفعالات العاطفية والمساواة في مكان العمل. قام بنشر أعماله الأخيرة حول إساءة معاملة أصحاب الأداء العالي في مجلة الإدارة، وهي المجلة الأولى المحكمة في مجال الدراسات الإدارية.

منذ انضمامه إلى جامعة الإمارات العربية المتحدة في يناير 2015، نشر الدكتور عبد الكريم خان أكثر من 25 ورقة بحثية في مجلات ذات سمعة مرموقة. وعمل في العديد من المشاريع المشتركة مع زملاء من جميع أنحاء العالم. وفاز أحد أبحاثة بجائزة أفضل ورقة بحثية في الاجتماع السنوي لأكاديمية الإدارة لعام 2015. كما فاز الدكتور عبد الكريم خان بجائزة الكلية في البحث العلمي لعام 2019. كما حصل على جوائز جامعية عديدة عن نشره في المجلات العلمية الكبرى. كما يشارك الدكتور عبد الكريم خان بتقديم أوراق بحثية في الاجتماع السنوي لأكاديمية الإدارة حيث قدم أول ورقة بحثية في عام 2009. وقد تمت دعوته أيضًا إلى العديد من المنتديات الدولية كمتحدث رئيسي أو متحدث عام.

يشرف الدكتور عبد الكريم خان حاليًا على طلبة برنامج الدكتوراه في إدارة الأعمال. وأشرف حتى الآن على عشرة طلاب دكتوراه في إدارة الأعمال الذين نجحوا في مناقشة أطروحاتهم.

قام الدكتور عبد الكريم خان وزملاؤه في أمريكا الشمالية مؤخرًا (بالشراكة مع شركة إعمار) بتصميم واختبار الاساليب النفسية التي تساعد في تقليل السلوك الإداري غير الداعم. وقد تم الانتهاء تقريبًا من هذه الدراسة وتعد بنتائج قابلة للتنفيذ لكل من اعمار والمجتمع الأكاديمي.

خارج النطاق الاكاديمي، من هوايات الدكتور عبد الكريم خان السفر والقراءة والمشاركة في المؤتمرات والمنتديات المهنية.

 

Prof. Nihel Chabrak

Professor & Program Director, Accounting Department

Prof. Nihel Chabrak

Promoting growth, inclusiveness and intergenerational wellbeing

Professor Nihel Chabrak believes we should be looking at new approaches to promote growth alongside social welfare. Development should consider not only the here and now, but how generations to come will be able to shape their future lives.

Professor Chabrak works in the Accounting Department of the College of Business and Economics at the United Arab Emirates University. She is researching how to promote economic connections between macro objectives, such as sustainability, and yet still create more micro incentives for the growth of businesses. In cooperation with colleagues from other well-known international research institutions, she is working on reforming finance, governance and accounting in order to support growth. Growth is about wellbeing as well as development. It is not only measured by GDP but by the dispersion, composition and sustainability of that growth. Policy makers should aim for an inclusiveness that allows people to transform their lives.

Economic growth is an important determinant of wellbeing but it is not the only one. Social and ecological factors are also important indicators of wellbeing, and in some cases, are directly related to it. Countries should pursue sustainable growth so that future generations can enjoy the same level of prosperity as now. Therefore, we should maintain our productive base across generations. This includes human, health and natural capital. According to Professor Chabrak, it is the concept of shareholder value maximization that has aggressively degraded natural capital and created inequalities in the economy and wider society. “An economic framework should reshape corporate behavior to support sustainable growth, which is the real wealth of nations.”

As well as conducting this research, Professor Chabrak is Program Director at the UAEU Science and Innovation Park, where she is promoting value-driven startups and encouraging businesses that are more inclusive and sustainable. Among the startups in the incubation program is Green Steps Energy. This is a UAE startup company founded by four female engineering entrepreneurs. Their vision is to establish a citizenship movement for a greener planet. They have designed an energy generating carpet (called Bezeo) that transforms kinetic energy into electrical energy. Another startup she helped with is Aroma Niche. This is an eco-friendly aromatherapy product which uses plants native to the UAE and Gulf region. This helps to preserve local heritage while offering a unique product.

As UAE team leader for the Global Entrepreneurship Monitor (GEM) program - the largest on-going, international research program on entrepreneurship in the world - Professor Chabrak is interested in researching the links between entrepreneurship and wellbeing. With her colleague, Dr. Chafik Bouhaddioui, she has developed a long-term research project using data from the GEM program. The purpose of this research is to examine the potential relationship between entrepreneurship and happiness in the UAE in order to help policy makers evaluate entrepreneurship as a measure of wellbeing and to encourage further growth.

As a Chair of UAEU Committee for Dubai Expo 2020, Professor Chabrak was instrumental in designing the UAEU pavilion. During the Expo the pavilion’s theme will be how to generate 100 million ideas and transform them into 100 million successes.

Professor Chabrak teaches Accounting, Corporate Governance, and Corporate Social Responsibility (CSR) as well as a Stanford course on Entrepreneurship and Innovation. She is also involved with a unique leadership course that utilizes both ontological and phenomenological approaches.

Before coming to UAEU, Professor Chabrak was living and working in France. She is a joint Tunisian and French citizen. When in France she was an Assistant Professor and then an Associate Professor at the Institut Mines Telecom (2002-2011). Before, that she was a Business and IT consultant. Her studies took her to IHEC Carthage (Tunisia) before attending the University of Paris Dauphine in 1995.

She has enjoyed visiting professorships at the University of Wisconsin, USA; University of Canterbury, New Zealand; Deakin University, and the University of South Australia, Australia.

She has published articles and served on several editorial boards of international journals. She is the co-founder and organizer of the International CSAF Conference (Tunisia, 2009; the UAE, 2013).

Professor Chabrak lives in Al Ain with her cat Candy and looks forward to retiring to a remote island surrounded by dogs and cats.

Dr. James Kelley

Assistant Professor of Marketing, Business Administration - (CBE)

Dr James Kelley

When Dr James Kelley says that he doesn’t sleep very often, he may be joking – but, as his life beyond academia shows, there’s more than an element of truth in it, and he wouldn’t have it any other way.

Not only is he a dad to four children aged between two and nine, he is an avid fitness fan who, having grown up playing water polo and swimming while winning a sporting scholarship to college, and is now a triathlon enthusiast. Being married to a triathlon coach helps, of course.

And when Dr Kelley is not in the office and absorbed in his research, he can also be found continuing the quest to perfect his golf game. So, considering the active lifestyle he leads, it’s little surprise that his work at UAEU is heavily focused on enhancing health and wellbeing - specifically, in the workplace. 

Having worked in four countries, all of which have had – and, in the case of the UAE, are having – an influence on the global and multicultural approach he brings to teaching. Originally from the city of Portland, Oregon, in the US, Dr Kelley taught English in Japan and gained a Masters in Business Research and a Ph.D in International Marketing at the University of Western Australia, before returning to his homeland to take up his first faculty position.

Along the way, he produced a series of academic papers that delved into the way consumers interact with global brands, and the role that online brand communities play in engaging the public. But, as Dr Kelley explains, his chief goal for his work was for it to “make a difference, and have a greater impact in academia and on society as a whole”.

That inspired his decision, in 2015, to write a personal strategic plan, based on a definitive theme: to help employers create the conditions for a healthy and happy workforce, using marketing and technology.

Learning from experts in the field of business represented the first phase of putting this plan into practice, as Dr Kelley launched the ‘Brave Endurance Wellness’ Podcast through iTunes, interviewing 70 leading corporate figures and business executives about their own experiences and journeys, and their thoughts on the issue of health and wellness.

The results are intended to form phase two of the plan – a book on the subject – while the podcast, which has a download audience in 35 countries, is continuing under the name ‘Executives After Hours: Real Conversations With Leaders’. “What is great about the podcast is that it’s globally downloaded, whether it’s in the UK, Australia, the US, or France,” he says.

Now the third phase of the plan he began working on less than two years ago is in operation. It centers on taking a global approach to research and perspective, with Dr Kelley’s experience of living in different countries galvanizing him to learn about other cultures and gain knowledge and insight from different nations which each face their own particular health and wellness issues. And it was this that led him to UAEU.

He has secured a startup grant that is allowing him to explore how technology shapes employees’ workplace behavior, through the use of ‘beacon technology’ – a means of sending a text message to a person when they are about to enter a certain areas, and giving them a ‘healthy behaviour nudge’ – such as encouraging them to use the stairs rather than the elevator, or stop to drink a glass of water and stay properly hydrated.

"Its about using technology in the workplace to make sure employees are healthier and happier.”

Dr Kelley is also a founding member of the GCC Well-Being Association, the first body of its kind in the region. Its mission is to provide senior leaders with a forum that can help them in addressing workplace health and wellness.

آخر الأبحاث

Research survey places spotlight on weighty issues at UAEU[...]

New Gesture-Controlled Technology for people with disabilities in development[...]

إشادات الطلبة

UAEU

إنني الآن أنظر إلى الأمور بمنظار مختلف، ليس في مجال العمل فحسب بل في حياتي الشخصية أيضا. لقد تطورت عملية تفكيري وأصبحت أكثر تحليلا للأمور ..

 

 

 هادي البادي

 نائب رئيس مجموعة الصحة والسلامة والأمن والبيئة في طاقة

UAEU

كلية الإدارة والاقتصاد هي بيتنا الكبير ، وهي المكان الذي ننمو فيه ونكتشف الحياة ونتعرف على إمكانياتنا. المكان الذي بدأت رحلتي منه .

فاطمة محمد سعيد النيادي

 

المركز الإعلامي

UAE Government
آخر تحديث للصفحة في    هذا الموقع يمكن تصفحه بالشكل المناسب من خلال شاشة 1024x768 يدعم مايكروسوفت انترنت اكسبلورر 9.0+، فاير فوكس 2.0+، سفاري 3+، جوجل كروم 12.0+

Sorry

There is no English content for this page

Sorry

There is a problem in the page you are trying to access.

Mar 24, 2021